cf Que 1620 - Garmin w Twoim PPC

ilustracja W związku z polityką firmy Garmin użytkowanie map ich produkcji przez długi okres czasu było ograniczone tylko do specjalistycznych odbiorników GPS. Użytkownicy PDA musieli obejść się smakiem, jednak wszystko do czasu. Jako pierwsi palmtopowego rozwiązania doczekali się zwolennicy systemu Palm OS. Garmin zaoferował im własnego PDA o nazwie iQue 3600 - później rozszerzył jeszcze ofertę o iQue 3200. Jednak korzystanie z tego rozwiązania wiąże się z zakupem nowego PDA, ze zintegrowanym odbiornikiem GPS - co nie każdemu odpowiada. Firma dostrzegając gwałtownie rosnący rynek Pocket PC, zdecydowała się na przygotowanie urządzenia pozwalającego na korzystanie z własnych rozwiązań także na tej platformie sprzętowej
ilustracja


ilustracja


Garmin cf Que 1620 to zgodnie z nazwą moduł GPS w postaci karty CompactFlash, wyposażony dodatkowo w 64 MB pamięci (dostępnej tylko dla map). Urządzenie dostarczane jest wraz z uchwytem samochodowym, oprogramowaniem MapSource City Select (zawierającym szczegółowe mapy Europy Zachodniej i oferującym autorouting), a w Polsce także z GPMapą 3.0. Ten ostatni produkt pozwala na nawigację znaną nam do tej pory tylko z Automapy. Samo urządzenie jest zaskakująco małe - zaledwie 43 mm x 51 mm x 12.5 mm, przy niewielkiej wadze 42 gramów. Różnicę w wymiarach najlepiej widać na zdjęciu porównawczym z innym odbiornikiem GPS - modułem Haicom 303 MMF. cf Que podobnie jak Haicom ma odchylaną część antenową, co pozwala na bardzo wygodne ustawianie jej tak, by jak najlepiej widziała niebo.

ilustracja


Sam odbiornik charakteryzuje się następującymi parametrami:
- 12 kanałów
- zimny start: 45 sekund
- gorący: 15 sekund
- włączenie po długim czasie nie używania około 5 minut
- czas aktualizacji danych 1 sekunda
- dokładność podawania pozycji < 15 m
- zakres temperatury pracy od 0C do 60C
- średni pobór mocy 65 mA
- 64 MB pamięci

Niestety urządzenie nie posiada złącza do podpięcia anteny zewnętrznej i nie obsługuje WAAS/EGNOS. Jednak najbardziej daje się we znaki zastosowany protokół komunikacji, który nie pozwala na korzystnie z GPSa aplikacjom nawigacyjnym firm trzecich (np. Automapie). Niestety producent nie podaje jaki jest to protokół, ale prawdopodobnie jest to pochodna standardu Garmina (być może PVT opisany na witrynie producenta, jednak nie udało mi się tego potwierdzić). Wrażenia z użytkowania tego urządzenia postanowiłem podzielić na dwie części - ze względu na specyfikę urządzeń Garmina, w których oprogramowanie jest ściśle związane z urządzeniem i jego funkcjonalność jest uzależniona od samego odbiornika.

Sprzęt


Ów moduł GPS testowałem zarówno podczas wycieczek do lasu, podróży samochodem i podczas poruszania się w terenie zabudowanym. Czasy startu podane przez producenta tradycyjnie odbiegają od rzeczywistości, spreparowane tak by postawić odbiornik w jak najlepszym świetle. Co prawda można je uzyskać, spełniając jednak warunek idealnie czystego nieba i korzystnego układu satelitów w chwili uruchomiania odbiornika. Podczas zimnego startu (po 1 dniu nie używania) w terenie zabudowanym, czas ten wynosi około 3- 4 minuty - co wydaje się wynikiem naprawdę przyzwoitym. Niestety czułość wbudowanej anteny pozostawia bardzo dużo do życzenia, z pewnością nie jest to odbiornik do zastosowań "outdoor'owych" - o ile zresztą można tak mówić o zestawie opartym na PDA. Wystarczy dosłownie kilka drzew nad głową by cf Que stracił pozycję - podobnie dzieje się w mieście na wąskich uliczkach, przy których stoją np. 5 piętrowe budynki. W czasie jednego z testów jechałem samochodem na Kaszuby, chcąc mieć porównanie w jedną stronę korzystałem ze swojego Haicoma, a w drugą z cf Que. Niestety Garmin systematycznie tracił zasięg, jeśli drodze towarzyszył szpaler drzew. Na jego korzyść przemawia natomiast to, że natychmiast ustalał pozycję, gdy przeszkoda znikała. Obniżona czułość jest prawdopodobnie wynikiem miniaturyzacji całości urządzenia, w tym samym także anteny. W czasie podróży samochodowych szczególnie doskwiera brak gniazda pozwalającego podłączyć dodatkową zewnętrzną antenę, tym bardziej, że w niektórych samochodach przednie szyby są ogrzewane i stanowią tym samym barierę nie do pokonania dla sygnału GPS. Wielką zaletą są rozmiary odbiornika po złożeniu - bez problemu można go włożyć do kieszeni spodni i nie odczuwać jego obecności. Rozwiązanie to oparte jest na ruchomej części antenowej, wyposażonej dodatkowo w coś w rodzaju mechanizmu zapadkowego, zapobiegającego przypadkowemu przesunięciu anteny. Bardzo ułatwia to odpowiednie ustawienie odbiornika, tak by "widział" on jak największą część nieba. Również podczas poruszania się pieszo można zgiąć antenę pod kątem 90 stopni i wsadzić PDA do kieszeni kurtki czy plecaka, pozostawiając na zewnątrz samą antenę. Wbudowana pamięć pozwala na załadowanie całej GPmapy 3.0, zajmującej około 55 MB. Jak już wspomniałem na wstępie w komplecie znajdował się również uniwersalny uchwyt samochodowy Garmina, przeznaczony do montażu PDA. Uchwyt wyposażono w podstawkę z obciążeniem pozwalającą na położenie całości na kokpicie samochodu. Jeśli ten jest pochyły, to można skorzystać z opcji montażu na przylepiec, który również jest w zestawie. Uchwyt jest bardzo praktyczny - łapki utrzymujące palmtopa są powleczone gumą, która zabezpiecza przed porysowaniem obudowy i ściska pocketa na tyle mocno, by zapewnić bezpieczną nawigację w czasie jazdy. Posiada on ponadto możliwość regulacji kąta nachylenia - zarówno w poziomie jak i w pionie, co pozwala na bardzo wygodne korygowanie położenia PDA.

ilustracja


System


Długo zastanawiałem się, jak nazwać tą część recenzji. Wydaje się, że słowo "system" będzie najlepszym określeniem sposobu poruszania się po menu odbiornika GPS Garmina, którym faktycznie staje się palmtop, po instalacji karty cf Que. Warto tutaj wyjaśnić, że w przypadku produktów Garmina spotykamy się z zupełnie inna filozofią niż w przypadku np. Automapy, Destinatora czy TomToma. Te ostatnie aplikacje są kompletnymi rozwiązaniami, które zawierają w sobie mapy oraz sam silnik nawigacji, dzięki czemu są praktycznie niezależne od urządzenia na którym pracują. Natomiast Garmin przeniósł w świat PDA własne rozwiązanie - stosowane przez tą firmę od lat, przy konstrukcji "autonomicznych" GPSów. Cały silnik nawigacji wraz z funkcjami takimi jak kalkulator podróży, zapis ścieżki, wyszukiwanie punktów, kalkulacja trasy itp. są bezpośrednio zaszyte w samym odbiorniku. Z tego powodu obsługa pocketa z cf Que wygląda praktycznie tak samo jak w iQue 3600, czy urządzeniu Legend lub 60CS. Dodatkowo we wspomnianych produktach korzystać można z tych samych map - wystarczy, że odbiornik jest przystosowany do pracy z mapami i ma wystarczająco dużo pamięci, by załadować interesujące nas regiony. Wiąże się to jeszcze z jedną kwestią - każdy odbiornik Garmina ma unikalny kod, do którego przypisane są mapy. Pliki .img, czyli mapy, można załadować do dowolnego urządzenia, jednak będą one działać tylko na tym, do którego zostały sprzedane / na którym zostały zarejestrowane. System cf Que niestety nie jest zlokalizowany - choć instrukcję obsługi dostarczono w doskonałym polskim tłumaczeniu i estetycznym wydaniu. Do tej pory nie opracowano jeszcze komunikatów głosowych po polsku, jednak prace nad tym trwają i według posiadanej przeze mnie wiedzy zbliżają się ku końcowi. W grudniu 2004 pojawiły się bowiem polskie komunikaty dla iQue oraz dla większości tradycyjnych GPSów, więc polonizacja cf Que jest kwestią kilku tygodni. Informacje głosowe w wersji angielskiej są niestety nagrane bardzo cicho i trzeba się dobrze wsłuchiwać, by usłyszeć coś w nie takim cichym wnętrzu samochodu. Nie jest to na pewno wina mojego Asusa, ponieważ Automapa przemawia na nim bardzo głośno i wyraźnie. Interfejs użytkownika zorganizowano bardzo ergonomicznie i w zasadzie nie jest potrzebna instrukcja obsługi by się nim posługiwać. Tradycyjnie dla Garmina system gwarantuje:
- obsługę tras: automatyczne tworzenie, 50 tras po 50 punktów każda
- komputer podróży: informacje o odległościach, prędkościach i czasach osiągniętych w czasie podróży
- obsługę śladów: 32 zachowane ślady po 500 punktów każdy, ślad aktywny o długości maksymalnie 5000 punktów (możliwość ustawienia interwału zapisu)
- wyszukiwanie POI

Ciekawostką jest możliwość zdefiniowania jakiegoś punktu jako adresu i dodania go do książki adresowej - niestety w przeciwieństwie do PDA iQue, nie zostają przeniesione współrzędne, jednak pozostaną one zapisane na mapie jako waypoint. Samo wyznaczanie trasy przebiega bardzo szybko. Po zakończeniu obliczeń możemy włączyć tryb symulacji, w czasie którego zobaczymy jak będzie wyglądać nawigacja, komunikaty itd. Bardzo miłym rozwiązaniem jest automatyczne powiększanie obszaru, na którym mamy wykonać jakiś istotny manewr. Realizowane jest to dużo przejrzyściej niż w Automapie - trudno jest to opisać, mam nadzieję, że załączone zrzuty ekranu pomogą zrozumieć istotę problemu.

ilustracja


ilustracja ilustracja


ilustracja ilustracja


Programy


Podstawowym programem, który zawsze dostarczany jest z mapami Garmina jest MapSource. Jest to aplikacja dla komputera PC, która pozwala na następujące działania:
- wysyłanie map do odbiornika
- zarządzanie zbiorami map, czyli np. mapami Polski z GPmapy i z pakietu CitySelect
- ściąganie do PC zapisanych ścieżek, punktów, tras
- projektowanie tras bezpośrednio na PC

90% użytkowników nawigacji opartej na PDA przyzwyczajonych jest do rozwiązania zastosowanego w Automapie lub TomTomie. Nie są oni świadomi jak wygodne jest przeglądanie map i planowanie tras na PC, po czym przesłanie ich do PDA i późniejsza nawigacja z wykorzystaniem tej samej mapy. W MapSouce istnieje funkcja "Select maps around route", która pozwala np. wyznaczyć trasę Gdańsk-Berlin-Paryż i zmieścić całą mapę w cf Que 1620. Na dzień dzisiejszy tylko Garmin oferuje oprogramowanie, które pozwala na dokładną nawigację po Polsce i Europie Zachodniej, bez konieczności przełączania się pomiędzy dwoma programami. Niezwykłym dodatkiem do map Garmina jest możliwość ich edycji - coś o czym marzy każdy posiadacz Automapy. Mapa może być wykonana zarówno jako produkt samodzielny, jak też w postaci "nakładki" na mapę komercyjną. Tak zwana nakładka wykorzystuje tę właściwość systemu Garmina, że podczas wyświetlania "sumuje" ona informacje z różnych map obejmujących ten sam rejon. Dzięki temu wykonując np. nakładkę z naniesionym przebiegiem szlaków turystycznymi, można bardzo łatwo samochodową GPMapę 3.0 przekształcić w pełni funkcjonalną mapę turystyczną. Opis całej procedury można m.in. znaleźć na stronie GPS Maniaka.

ilustracja


ilustracja ilustracja


ilustracja ilustracja


Jak już zaznaczyłem na początku z odbiornikiem cf Que otrzymujemy dwa zestawy map. Pierwszym z nich jest GPmapa 3.0, która zwiera:
- szczegółowe plany adresowe 317 miejscowości: plany miejscowości zawierają pełną siatkę ulic z nazwami i adresami, obiekty zielone, wody, linie kolejowe, granice administracyjne
- mapę drogową złożoną z kompletnej siatki dróg numerowanych (krajowych i wojewódzkich) oraz dróg lokalnych utwardzanych (gminnych i powiatowych)
- mapę topograficzną, która prezentuje poza miastami także lokalizacje lasów, rzek, zbiorników wodnych, torów kolejowych oraz ponad 45.000 miejscowości
- bazę 36.000 obiektów szczególnych tak zwanych POI: 5.304 restauracji, 4.345 stacji benzynowych, 3.923 bankomatów, 2.131 hoteli, 1.973 warsztatów samochodowych, oraz wiele innych kategorii takich jak szpitale, apteki, kina itd. Opisy obiektów zawierają nazwę, adres oraz telefon.

...natomiast w skład City Select wchodzą następujące obszary:
- Austria: pełne pokrycie
- Belgia: pełne pokrycie
- Czechy: miasta - Praga, Brno, Plzen, Karlove Vary, Ostrava, Mlada Boleslav
- Dania: pełne pokrycie w głównych miastach i drogi łączące miasta
- Finlandia: miasta - Helsinki, Tampere, Espoo, Kauniainen, Vantaa
- Francja: pełne pokrycie w głównych miastach i drogi łączące miasta
- Hiszpania: pełne pokrycie w głównych miastach i drogi łączące miasta
- Holandia: pełne pokrycie
- Irlandia: pełne pokrycie w głównych miastach i drogi łączące miasta
- Lichtenstein: pełne pokrycie
- Luksemburg: pełne pokrycie
- Niemcy: pełne pokrycie
- Norwegia: pełne pokrycie w głównych miastach i drogi łączące miasta
- Portugalia: miasta - Albufeira, Cascais, Faro, Lisbona, Porto, Setúbal
- Szwajcaria: pełne pokrycie
- Szwecja: pełne pokrycie w głównych miastach i drogi łączące miasta
- Wielka Brytania: pełne pokrycie
- Włochy: pełne pokrycie w głównych miastach i drogi łączące miast

Przez pełne pokrycie Garmin rozumie bazę POI i dokładną informację teleadresową, oraz szczegółową siatkę dróg. Oczywiście w tzw. mapie bazowej Europy, którą możemy w każdej chwili wgrać do cf Que naniesione są wszystkie większe miasta Europejskie i drogi je łączące. Jest ona dostarczana wraz z odbiornikiem, ale można ją pobrać także ze strony producenta, gdzie znajdziemy również mapę bazową obu Ameryk. Mapę tą można wgrać do pamięci cf Que lub w przypadku braku w nim miejsca również na dowolny inny nośnik w naszym PDA.

Podsumowanie


Wydaje mi się, że największym atutem cf Que są dostarczane wraz z nim mapy, a także funkcjonalność i prostota systemu. Niestety rozwiązanie to jak każde inne ma też pewne wady. Są nimi m.in. niska czułość odbiornika, brak wyjścia na antenę zewnętrzną, oraz zastosowanie protokółu transmisji danych niezgodnego z NMEA - co nie pozwala na korzystanie z innego oprogramowania niż dostarczone przez Garmina. Walczyłem kilka dni nad uruchomieniem OziExplorera na Asusie z cf Que. Niestety pomimo dostępności w Ozim protokołu Garmina, nie udało mi się uzyskać połączenia - mimo że na grupach dyskusyjnych znalazłem informacje, iż Ozi działa z tym odbiornikiem. Moja konfiguracja była na pewno zgodna z opisem podanym przez autora Oziego, ale efektów pozytywnych nie udało mi się osiągnąć. Reasumując musze uczciwie stwierdzić, że mam bardzo mieszane uczucia co do cf Que - po prostu nie potrafię jednoznacznie ocenić tego produktu. Z jednej strony nieprawdopodobna funkcjonalność, bogactwo map, możliwość ich edycji i autorouting po całej Europie w stosunkowo niskiej cenie. Zaś z drugiej strony niewybaczalny błąd np. w postaci braku gniazda zewnętrznej anteny i ograniczenie tylko do map firmy Garmin. Myślę, że każdy z Czytelników powinien dobrze zastanowić się i samemu odpowiedzieć sobie na pytanie - dokładnie do jakich zastosowań potrzebuje on odbiornika GPS. Wtedy według tego kryterium można zdecydować czy warto interesować się doskonałym lecz w pewnym sensie ograniczonym produktem cf Que 1620 firmy Garmin. Cena opisywanego zestawu GPS + mapy to 1.819zł brutto.

ilustracja


Plusy:
- rozmiary
- mały pobór prądu
- doskonała jakość map Polski i Europy
- prostota obsługi
- cena zestawu uwzględniając dołączone mapy

Minusy:
- słaba czułość
- brak WAAS/EGNOS
- brak obsługi anteny zewnętrznej
- obsługa tylko map Garmina
- cicho nagrane komunikaty głosowe
- brak polskiej lokalizacji
- 64MB pamięci dostępne tylko dla map

Za udostępnienie sprzętu do testów serdecznie dziękujemy firmie
FHU MEGAN
www.gps-y.pl
tel. (012) 6230830
fax (012) 6230831
GSM 609 477-477
GSM 609 GPS-GPS
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Można dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności. Akceptuję otrzymywanie plików cookies z serwisu pdaclub.pl. Akceptuję